Repülőjegy árának visszatérítése - milyen jogaim vannak, ha késik a repülő járatom?

VB
Visky Boglárka Frissítve: 2024.07.25.
Repülőjegy árának visszatérítése - milyen jogaim vannak, ha késik a repülő járatom?
Forrás: unsplash

A repülőjegy megvásárlásával jogosult vagy a megvásárolt szolgáltatásra, azaz az utazásra, és ha az nem teljesül, mert valami oknál fogva nem tud felszállni a gép időben, akkor a szolgáltatótól, azaz a repülőtársaságtól kérhetsz kártérítést. Előfordulhat, hogy az utasok nincsenek teljesen tisztában a jogaikkal, és a légitársaságok könnyen becsaphatják, illetve elbátortalaníthatják őket. Nézzük a részleteket, hogy pontosan milyen jogaid vannak és mit tehetsz a kártérítés érdekében!

Mi a jogi háttere a kártérítésnek és mikor lehetek jogosult rá?

Az Európai Bíróság jelenleg hatályos rendelete (261/2004/EK) szerint a beszállás megtagadása, járattörlés vagy 3 órát meghaladó késés esetén minden érvényes repülőjeggyel rendelkező utas kártérítésre jogosult a szolgáltatótól. Még a 90% kedvezménnyel, a szülők ölében utazó 2 évesnél fiatalabb gyermekek is jogosultak a kártérítésre! A rendelet továbbá nem tesz különbséget a menetrend szerinti, fapados vagy charter légitársaságok között. Az EU-n belül üzemelő vagy az EU-ból induló kereskedelmi járatok minden típusára vonatkozik a rendelet.

Mit követelhetek a repülőtársaságtól?

Természetesen beszállás megtagadásánál (túlfoglalásnál), törlésnél az új járatra szóló jegyet meg lehet téríttetni, sőt általában ennek elébe is mennek a repülőtársaságok és kárpótolják az utasokat, azaz megszervezik egy későbbi járatra az utat a károsultnak. Sok esetben felajánlhatnak valamilyen kártalanítási "voucher"-t is, amit el lehet fogadni, azonban nem szabad elfelejteni, hogy jogosult lehetsz a jegyár teljes pénzvisszafizetésre, valamint egyéb felmerülő költségek tekintetében is. Hiszen, ha a beszállás megtagadása, járattörlés vagy a késés miatt nem várt kiadásod keletkezett az étkezés és esetleg az extra éjszakát jelentő szállodai költségeket illetőleg, akkor ezek összegét is visszakövetelheted a légitársaságoktól. A hatályos rendelet szerint a kártérítés utasonként 250–600 EUR lehet, mely a foglalt és késett/törölt repülőjárat kilométereitől függ. Tehát nem érdemes azért bosszúságunkat kaviárral, Dom Perignonnal illetve 5 csillagos szállodával "csillapítani", a kártérítés limitált, viszont azért tegyük el a számlákat, amiket a légitársaságon behajthatunk!

Repülőjegy visszatérítés
Repülőjegy visszatérítés

Mit tegyek, ha nem tudom behajtani a repülőtársaságon a késés miatt keletkezett extra költségeimet?

A légitársaságok hajlamosak kifogásokra hivatkozni és elutasítani az egyének által benyújtott kártérítési követeléseket, bár valójában az utasok jogosultak a kártérítésre. Az is előfordulhat, hogy a fapados járattal utazók nem is tudnak pontosan hova fordulni, hiszen ezek a társaságok attól is olyan olcsóak, hogy kevesebb infrastruktúrával és személyzettel operálnak, és nem feltétlenül biztosítanak ügyfélszolgálatot a repülőtereken. Tehát gyakran a károsultak nem is találják azt a csatornát, amin keresztül érvényesíthetnék jogaikat.

Így nem véletlen, hogy kifejezetten erre szakosodott cégek alakultak a helyzetre, akik képesek megállapítani, hogy jogos-e egy kártérítési igény. Továbbá a tapasztalatuk, jogi szakértelmük elegendő ahhoz, hogy ezeket az igényeket a legtöbb esetben érvényesítsék is. Pl. ugyan mentesülnek a légitársaságok a kártérítés fizetése alól, ha az eseményt rendkívüli, "vis maior" körülmények okozták (pl. időjárási viszonyok). Ilyen esetekben vizsgálható, hogy a járat késést vagy törlést valóban a rendkívüli körülmény okozta-e közvetlenül. Továbbá fontos tudni, hogy a repülő műszaki meghibásodása, még ha felszállás előtt történt is, vagy a légitársaság dolgozói sztrájkja nem számít rendkívüli eseménynek, hiába hivazkozna rá a társaság. De bármilyen járat késés vagy törlés alakulna is ki, az utasnak joga van étkezésre és szállásra. Azaz a "flight refund"-dal foglalkozó cégek segítenek abban, hogy megvizsgálják az ügyet, tájékoztassák az utast, hogy jogosult-e kompenzációra, és ha igen, milyen mértékben, valamint képviselik a károsultat a légitársasággal szemben.

Ezeknél a cégeknél általában a kérelem beadása teljes mértékben ingyenes, mert sikerdíj-alapon dolgoznak, azaz ha sikerült a légitársaságtól a kártérítést behajtani, akkor abból részesülnek. A sikerdíj mértéke a légitársaság által kifizetett kártérítés összegének nagyjából 25-35%-a. Természetesen ez cégenként eltérő, és van amelyik pl. különbözőképpen kezeli azokat az eseteket, ahol bíróság elé kell vinni az ügyet - ilyenkor náluk magasabb a sikerdíj. A teljesség igénye nélkül az alábbi cégeket tudod megbízni kártérítési igényed utánajárásával:

Van olyan utasbiztosítás, ami vállal fedezetet arra, ha a repülőtársasággal jogi vitám keletkezne a kártérítést illetőleg?

Igen!

Az Európai Utazási Biztosító (EUB) Air Assistance fedezete minden "repülős" csomagjában (Air Nívó, Air&Cruise Top és Air&Cruise Extra) elérhető. Ez a fedezet a légitársasági kártérítés behajtásának ügyintézési költségét fedezi. Így ha a biztosított valamely légitársaságtól kártalanításra jogosult, és a kártalanítási összeget közvetlenül igényli a légitársaságtól, akkor az ügyintézés érdekében felmerült – részletes számlával és fizetési bizonylatokkal igazolt – telefon-, posta-, és fordítási költségek megtérítését vállalja a biztosító, maximum a légitársaság által kifizetett kártalanítási összeg 20 %-ig, illetve maximum 150 EUR-ig. De ha a biztosított a kártalanítási összeg behajtásával megbíz egy erre szakosodott céget, akkor a biztosító megtéríti a számlázott ügyintézési díjat is, azt követően, hogy a légitársaságtól kapott kártalanítási összeg az ügyintézési díjjal csökkentve kifizetésre került. Ennek maximuma is a légitársaság által kifizetett kártalanítási összeg 20 %-a, illetve 150 EUR. A biztosított a kártalanítási összeg behajtásával a biztosító által meghatározott szolgáltatót is mmegbízhatja. Ebben az esetben a megtérített ügyintézési díj maximuma a légitársaság által kifizetett kártalanítási összeg 25 %-a.

Az Union utasbiztosítás Repülő+ kiegészítője szintén fedezi a légitársasági kártérítés behajtásának ügyintézési költségét legfeljebb 60.000 Ft-ig. A feltételek szerint a kiegészítő biztosítás megléte mellett a biztosító megtéríti a biztosított által igénybe vett követeléskezelő vagy behajtó cég számlával igazolt szolgáltatási díját, azt követően, hogy a légitársaságtól kapott kártalanítási összeg kifizetése – a szolgáltatási díjjal csökkentve – a biztosított felé a követeléskezelő vagy behajtó cég által megtörtént. Amennyiben a biztosító által meghatározott követeléskezelő vagy behajtó cégtől történik a szolgáltatás igénybevétele, a biztosító a szolgáltatási díjat közvetlenül rendezi a céggel.

Hasznos volt a cikkünk?

Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.