Milyen utasbiztosítás kell, ha repülőgéppel utazol?

Létrehozva - 2023. 10. 19., Utoljára frissítve - 2023. 11. 02.
Milyen utasbiztosítás kell, ha repülőgéppel utazol?
Forrás: Pixabay

Ha nyaralást tervezünk, különösen, ha messzi úti célunk van, mint pl. egy egzotikus téli nyaralás esetén, akkor egész biztos repülővel fogunk utazni. Minél messzebbre utazunk, annál biztosabb, hogy átszállás(ok)ban is lesz részünk, tehát nő annak a kockázata, hogy járattörlésbe, -késésbe vagy esetleg lekésésbe fussunk bele. Az utasbiztosítások ezekre a biztosítási eseményekre alap fedezeteket kínálnak többnyire, viszont az apróbetűs részletek nem mindegyiknél ugyanazok, azaz nem mindenki ugyanazt érti pl. késésnek vagy lekésésnek.

Az alábbiakban összeszedtük a nálunk elérhető biztosítók és termékeik feltételeit, kiemeltük a hasonlóságokat és a fontosabb eltéréseket. Természetesen a CoverMe-n a biztosítási termék összehasonlítójában is igyekeztünk röviden a fontos részletekre / különbségekre felhívni a figyelmet!

Az igényfelmérőben
hasonlítom össze a fedezeteket

Járattörlés és módosítás biztosítás eseményei

Járattörlésnek az számít, ha adott légi járat nem indul el technikai ok, meteorológiai probléma vagy természeti katasztrófa, esetleg hatósági beavatkozás miatt, és a légitársaság hivatalos közlése szerint is a járat törlésre kerül. Járattörlés miatt az utazási költségeid egész biztos nőni fognak, tehát ahhoz, hogy a szolgáltatási összeget a biztosítódtól megkaphasd, elsősorban a légitársaságtól kell igazolást kérned a törlésről. Összességében az minden biztosítónál közös, hogy egy adott biztosítási összegig téríti a járattörlés miatti extra költségeidet – amikről mindig kérj számlát, hogy elszámolhass velük – és az is közös, hogy a repülőtársaság által kapott kompenzációt nem fogják megtéríteni, szóval, ha a törlés miatt a társaság pl. ingyen vagy kedvezményesen biztosít neked a következő járatra helyet, akkor a biztosító a kedvezményt nem fogja neked megtéríteni. De akkor nézzük biztosítónkként milyen különbségek vannak!

Az Allianz biztosító Arany és Prémium csomagjaikban térít járattörlés kapcsán. Ők a törlést úgy értelmezik, hogy a légitársaság törli a légi járatot, és a továbbutazás nem valósul meg 24 órán belül. Ha a továbbutazás megtörténik 24 órán belül, akkor az majd a késés biztosítási esemény alá fog tartozni. Arany csomagnál 20 000 Ft, Platinánál 40 000 Ft térítési összeget kaphatsz utólag. Viszont, ha Magyarországról induló járatodat törlik, akkor a szolgáltatási összeg max. 50%-át igényelheted vissza, és azt is csak akkor, ha a légi járat indulása előtti 24 órában kaptál csak tájékoztatást a törlésről. Szintén utólag, további (Aranynál) 10 000 Ft-ot vagy (Platinánál) 20 000 Ft-ot igényelhetsz, ami a járat módosításával járó a repülőtársaság által meg nem térített extra költségedet kompenzálhatja (Magyarországról indulás esetén, szintén a fenti feltételek mellett, ennek az 50%-a térülhet meg).

Viszont, talán azért, mert ezek relatív kicsi összegek, és körülményes utánajárni, hogy megkaphasd őket, az Allianz biztosító bevezetett egy olyan fedezetet is, ami automatikusan fizet törlés esetén. (A feltételekben a „segítségnyújtás légi járat késése, törlése, módosítása esetén” néven találod.) Ahhoz, hogy ez az automatikus kifizetés működhessen az kell, hogy minimum 2 nappal a járatod indulása előtt köss biztosítást, amiben megadod a bankod nevét és bankszámlaszámod, valamint max. 6 repülő járatszámát és indulási idejét (dátum, óra, percre). Bármelyik megadott járat törlése esetén a biztosító vállalja, hogy az eredetileg tervezett érkezési időtől számítva 24 órán belül (de max. 3 munkanap) a számládra utalja a szolgáltatási összeget. Arany csomag esetén ez 10 000 Ft/biztosított Platinánál pedig 20 000 Ft/biztosított összeget jelent ez.

Platina csomagban továbbá, ha olyan járatodat törlik, ami hazafelé vitt volna és ezzel többletköltséged keletkezett, akkor az Allianz biztosító 100 000 Ft-ig bővíti a szolgáltatási összeget, de ezt is csak utólag kérheted vissza, illetve ebből az összegből is nyilván levonódik az automatikus térítés, ha kaptál. A biztosító szolgáltatása itt is kizárólag a légi társaság által megtérített törölt jegy összege és az új menetjegyed költségének különbözetére terjed ki. A biztosító szolgáltatásának feltétele, hogy bemutass minden igazolást a légi társaság térítéséről, vagy annak elutasításáról, illetve hogy számlával igazold a hazafelé szóló új menetjegyed értékét.

A CoverMe-n hat olyan Mapfre terméket találsz (Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral, Adria), melyek fedezetei között van repülőjárat törlésére szolgáltatás. A Mapfre biztosító is a törlést akkortól értelmezi törlésnek, mikor a járatot üzemeltető légitársaság hivatalosan töröltnek vesz egy járatot, de ugyanakkor nem biztosít 6 órán belül másikat. Ebben az esetben a biztosító 100 Euró összeghatárig fedezi az új repülőre, vagy bármilyen más közlekedési eszközre szóló jegyednek a költségeit. Nyilván itt is a térítési összegbe nem kalkulálják bele a légitársaság által fizetett térítést a törölt járatról. A szolgáltatás érvényesítéséhez igazolást kér a biztosító a repülőtársaságtól. Ha a törlés oka dolgozói sztrájk volt, akkor nem térítenek.

Az Union biztosító utasbiztosításai nem térítenek járattörlésre, hacsak nem kötöd meg hozzá a Repülő+ kiegészítőjét. A szolgáltatást a törlés után a légitársaság írásos igazolásával érvényesítheted. Ez a kiegészítő viszont nem csak az új jegyed kompenzálására szól, hanem a törlés miatti számlával igazolt sürgősségi szolgáltatások, vásárlások (pl. taxi, élelmiszer, üdítőitalok és tisztálkodószerek), sőt akár a szállás költségeid egy részét is térítheti, ha a repülőtársaság ezeket a díjakat nem kompenzálná.

Járatkésés

A biztosítók többnyire 6 óra járatkésés után fizetnek, de itt is érdemes összehasonlítani a definíciókat és a szolgáltatások mikéntjeit.

Az Alfa biztosító járatkésedelemnek veszi, ha a repülőgép különböző okokból (pl. időjárási viszonyok) min. 6, de max. 24 órát késik a kiadott menetrendhez képest. És külön kiemelik a feltételeikben, hogy a 24 órát meghaladó késés, már törlésnek minősül, amit ők nem vesznek biztosítási eseménynek, tehát arra nem fognak fizetni. Egyébiránt a járatkésedelem fedezetük csak a platina csomagjukban elérhető és a max. szolgáltatási összeg 40 000 Ft.

Az Allianz biztosító, mint ahogy a járattörlésnél is olvashattad, Arany és Platina csomagjaiban automatikusan utal járatkésésre is, amennyiben „segítségnyújtás légi járat késése, törlése, módosítása esetén” fedezet is tartozik hozzá. Ennek a fedezetnek az értelmében a biztosító Arany csomagban 6 óra késés után térít automatikusan a megadott bankszámládra 10 000 Ft-ot biztosítottanként, míg Platina csomagban már 2 óra késés után utal 20 000 Ft-ot szintén biztosított utasonként. Ha Arany csomagod van és a késésed meghaladta a 12 órát is, akkor utólag még 10 000 Ft-ot igényelhetsz a biztosítótól, mert a teljes szolgáltatási összeg 20 000 Ft. Platina csomagban is hasonló, csak ott, ha 4 órán túli járatkésésbe futottál bele, akkor további 20 000 Ft-ot igényelhetsz a biztosítótól utólag, hiszen ott a max. szolgáltatási összeg 40 000 Ft.

Az EUB biztosító legalább 4 óra vagy azt meghaladó külföldi (tehát nem magyarországi!) járatkésés után térít biztosítottjainak Air&Cruise Top és Extra csomagjaiban. A szolgáltatás érvényesítéséhez szükséged lesz a szolgáltató légitársaságtól igazolásra, amiben leírják a késés tényét és időtartamát. A szolgáltatási összeg 5000-től 80 000 Ft-ig terjed, attól függően, hogy melyik csomagot kötöd, illetve hogy melyik járat késik (a hazafelé tartó járatra kevesebbet térít). A szolgáltatás kiterjedhet a légitársaság által meg nem térített sürgősségi vásárlások (pl. élelmiszer, tisztálkodószerek) számlával igazolt összegére, illetve a közlekedési és akár szállás-többletköltségekre is. Azonban a biztosító nem köteles téged kifizetni, ha a légitársaság felé nem éltél kártérítési igénnyel. Szóval azt javasoljuk, ha EUB biztosítást kötsz és légijárat késésbe futsz, akkor először mindenképp járj utána a légitársaságnál, hogy milyen kompenzációt kérhetsz, és csak utána menj a számláiddal a biztosítóhoz.

A Mapfre biztosító legtöbb termékénél (Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral, Adria) 50 Eurót térít, amennyiben a menetrendtől számítva 6 órás késedelem merülne fel. További 6 óra után, tehát 12 órás késedelem után megint 50 Eurót szolgáltat (tehát összesen 100-at), majd újabb 6 óra, tehát 18 órás késedelem során újabb 50 Eurót (tehát összesen 150-et), majd újabb 6 óra, tehát összesen 24 órát meghaladó késedelem esetén újabb 50 Eurót szolgáltat (tehát összesen 200-at). A szolgáltatás érvényesítéséhez igazolást kér a biztosító a repülőtársaságtól. Ha a késés oka dolgozói sztrájk volt, akkor nem térítenek. Ugyanakkor, ha a késés légbiztonsági okok miatt történt (pl. időjárási körülmények), akkor a biztosító viseli a repülőtársaság által meg nem térített fellépő extra költségeidet (pl. utazás, szállodai elhelyezés, étkezés és egyéb létfenntartási költségeket). Túlfoglalás, azaz „overbooking” miatti 6 órán túli késésre a Mapfre biztosító további 100 Eurót fizet. Ez akkor történhet, ha a repülőgépre jegyet váltott utasok száma meghaladta a gép üléseinek számát. A fedezet érvényesítéséhez erről is kérj igazolást, illetve mutasd be a számláidat az extra költségeidről, amit nem térített meg a légitársaság.

Az Union biztosító Repülő+ kiegészítője is 6 órás késéstől számítja a késést, és 50 000 Ft-ig nyújt szolgáltatási összeget, mely kompenzálhatja a számlával igazolt sürgősségi vásárlásaid (pl. élelmiszer, üdítőitalok és tisztálkodószerek) költségeit.

Az Uniqa biztosító Optimum és Prémium csomagjaiban vállal fedezetet, ha 6-tól 24 órás járatkésés érintene minket külföldön, és nem haza felé tartó repülő esetén. Hasonlóan az Alfához, a 24 órán túli késést már törlésnek veszik, így arra nem térítenek. A szolgáltatási összeg Optimum csomagban max. 30 000, Prémium csomagban max. 50 000 Ft-ban van meghatározva, mely fedezheti a késés miatti számlával igazolt kiadásaink egy részét.

Járatlekésés

A járatlekésés biztosítási esemény számos egymástól független események miatt is bekövetkezhet. Az alábbiakban elmondjuk melyik biztosító mit fogad el „jogos” járatlekésésnek, ami után térítést vállalnak.

Az Alfa biztosító Arany csomagjában 80 000 Ft-ot, Platinában pedig 250 000 Ft-ot térít, ha olyan közlekedési baleset miatt késnéd le menetrendszerű légi járatodat, mely baleset legfeljebb 3 órával a járat menetrendben meghatározott indulása előtt történt. Nyilván a járatra már megvásárolt menetjeggyel kell rendelkezned, és a balesetről is kell egy jegyzőkönyv, amiben szerepel a baleset pontos ideje.

Az Allianz biztosító, az Alfához hasonlóan, a 3 órával a járat indulás előtti közlekedési balesetet is elfogadja a lekésés biztosítási eseményének. Továbbá ideveszi, ha a csatlakozó járatodat késed le a korábbi járatod késése vagy törlése okán (kivéve, ha menetrend szerint az átszállás között nem volt minimum 3 óra), illetve a túlfoglalás miatt nem tudsz felszállni egy járatra, majd emiatt késed le a csatlakozást, azt is a járatlekésés biztosítási esemény alá sorolja. Platina csomagban a biztosító a lekésés miatt felmerült többletköltségeidet 200 000 Ft limitig biztosítja. Ezek lehetnek: a repülőjegy átfoglalási költsége, vagy ha nem átfoglalható, akkor egy turista osztályú jegy díja, továbbá szállás költsége, ha a továbbutazás nem lehetséges 12 órán belül (a lekésett járat eredeti indulási időpontjához képest).

Az EUB biztosító Air&Cruise Top és Extra termékei is akkor fizetnek járatlekésés biztosítási eseményre (75 000, illetve 350 000 Ft-ot), ha valami baleset vagy járatkésés miatt hiúsult meg az utazás. A feltétel a lekésést az alábbi okokra vezeti vissza:

  • az a jármű, amelyen utaztál rendőrségi jegyzőkönyvvel dokumentált közlekedési balesetet szenvedett a jegyeden az utazás kezdeteként meghatározott időpontot megelőző 12 órán belül, vagy
  • ha a repülőtérre induló menetrend szerinti vonat, busz legalább 2 órát késne, és az eredeti érkezési idő után legalább 3 órád lenne a járatod indulásáig, vagy
  • ha a járatod és a csatlakozási járatod között legalább 3 óra van, de az eredeti járat késése miatt lekésed a csatlakozó járatodat, akkor a biztosító téríteni fogja a fedezetet.

Az EUB biztosító kizárást alkalmaz, ha természeti katasztrófa, légtérzár, reptér vagy állomás hatósági zárlata, útlezárások, forgalmi dugó vagy az előírt minimális átszállási idő be nem tartása miatt késted le a járatod. Továbbá a biztosító kockázatviselése kizárólag egymástól függetlenül megvásárolt, azaz eltérő jegyszámmal kiállított jegyekre vonatkozik, ha olyan csatlakozó járatot késtél volna le, melynek azonos a jegyszáma, akkor arra nem térít. Illetve járattörléssel összefüggésben felmerült lekésések után sem kapsz kompenzációt az EUB biztosítótól.

A Mapfre biztosító kizárólag csatlakozójárat lekésése után térít a Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral és Adria termékeinél 80-100 Euróig. Ha az eredeti járatod technikai ok, meteorológiai probléma, természeti katasztrófa, hatósági beavatkozás vagy erőszakos cselekedet miatt késedelmet szenved és ennek következtében a jegyen feltüntetett csatlakozójáratra való feljutásod lehetetlenné válna, úgy a biztosító a benyújtott számlák alapján fedezi a szükséges kiadásaidat (pl.: ellátás, szállásolás, szállítási költségek, tisztítói költségek).

Az Union biztosító Repülő+ kiegészítőjében járatlekésés kapcsán csak nagyon specifikus biztosítási eseményre találsz fedezetet. A biztosító akkor téríti meg a 100 000 Ft-ig szóló szolgáltatási összeget, ha az utazásod napján, még Magyarország területén, személyi sérüléssel járó baleset miatt hiúsult meg az utazásod. Ilyen esetben az új vagy átfoglalt repülőjegy költségét fedezheti a kiegészítő biztosítás.

+ Poggyászbiztosításokra is figyelj!

A repülő jegyed megvásárlásával, Te és a légitársaság között létrejön egy szerződés, ami szabályozza az utaztatási társaság poggyásszal kapcsolatos kötelezettségeit. Ennek értelmében a csomagjaid rongálódása, késése, eltűnése esetén az légitársaság felől is várhatsz kompenzációt. A biztosítók azonban szélesebb körben vállalják a kockázatot a poggyászkárokra figyelembe véve akár a csomagodban lévő értékesebb tárgyaidat is!

A poggyászbiztosításról bővebben itt írtunk és itt olvashatsz.

Hasznos volt a cikkünk?

Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.