Kötelező biztosítás díjak 2024 - mire számíthatsz?
Ha van saját gépjárműved, akkor bizonyára te is szeretnél tisztában lenni az árakkal és a lehetőségekkel. Érdemes alaposan körbenézni a piacon, mert a kötelező díja biztosítóként eltérő lehet, és az árképzésre különböző tényezők is hatással vannak. Lássuk te mire számíthatsz a kötelező biztosítás díjak tekintetében.
De mi az a KGFB?!
A KGFB a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, és ahogy a nevében elég egyértelműen benne van: minden gépjármű tulajdonosnak kötelező ezzel rendelkeznie. A CASCO-val szemben a KGFB egy másik járműben, vagy személyben keletkező kárt téríti meg, ha balesetet okozunk a mi gépjárművünkkel. KGFB hiányában közúti forgalomban nem lehet részt venni! Nem csak autóra, utánfutóra, hanem rendszám nélküli robogóra, lakókocsira, quadra, teherautóra, motorkerékpárra is kötelező megkötni.
Világszerte - így hazánkban is - egyre több mikromobilitási eszköz terjed el, ezért szükséges volt a hatályos jogszabályokat is kicsit frissíteni, így bővült azoknak a járműveknek a köre, amelyekre szükséges kötelező biztosítást kötni. Erről bővebben a Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás - milyen járművekre kell című bejegyzésünkben olvashatsz. Nem csak azért érdemes megkötni a kgfb-t mert kötelező, és bírságot von maga után, ha ezt valaki elmulasztja, hanem azért is, mert ennek hiányában nekünk kell megtéríteni az általunk okozott kárt, és az bizony nem fog megállni néhány ezer forintnál, ez egészen biztos.
Kötelező biztosítás díjak - mi alakítja az árakat?
Ahogy említettük biztosítónként is változhatnak az árak, de jogszabályok is rendelkeznek arról, hogy pontosan mi a díjszámítás módja, illetve arról is rendelkeznek, hogy mit tartalmazhat a szerződés, milyen árak szerepelhetnek benne. Ebből is látszik, hogy rengeteg tényező befolyásolhatja, hogy nekünk, mint üzembentartónak mennyit kell fizetni (üzembentartó, mint biztosított: aki a jogokat és kötelezettségeket gyakorolja az autó, vagy egyéb gépjármű forgalomban tartásával kapcsolatban).
Miniszteri rendeletben van meghatározva az, hogy bonus-malus (bonus az a kármentes vezetésért adott jutalom, a malus pedig károkozás esetén megvont kedvezmény) és a meghatározott gépjármű kategória alapján a biztosítók milyen díjtarifát állapíthatnak meg. Ez az az összeg, amit be kell fizetni a megadott határidőre, és a biztosító átvállalja az okozott kár összegét.
Az alapdíj minden biztosítónál eltér, és erre jönnek rá a különböző tarifák, amit sokszor máshogy is neveznek el a biztosítók, így kicsit nehezebb az összehasonlításuk. Érdemes a kgfb-t olyan oldalakon megkötni, ahol lehetőség nyílik arra, hogy a különböző biztosítók kötelező biztosítás díjait összehasonlítható módon tudjuk megtekinteni, mint a CoverMe oldalán a lakásbiztosításokat például.
A bonus malus rendszer - a kötelező biztosítás díjának egyik “oszlopa”
A kötelező biztosítás díját az is nagyban meghatározza, hogy az előző biztosítási évben okoztunk-e balesetet vagy kárt.
A kármentes vezetést jutalmazzák (bonus), a károkozást pedig büntetik vagy kedvezmény megvonásával, vagy pótdíjjal (malus).
Ezekből az osztályból (más néven fokozatokból) áll:
- A rendszer 1 alap, 10 bonus, 4 malus osztályból (kategóriából, vagy fokozatból) áll. A legrosszabb besorolás az M04, a legjobb a B10
- A rendszerbe újonnan bekerülő üzembentartó automatikusan A00 osztályba kerül (tehát az üzembentartó nem feltétlenül a tulajdonos)
A megelőző biztosítási időszak és az új biztosítási időszak kezdő napjai közötti időtartam kártörténeti adata alapján a besorolás a következőképpen alakul személygépkocsi és motorkerékpár esetén:
Kiinduló osztály | 0 kár | 1 kár | 2 kár | 3 kár | 4 vagy több |
---|---|---|---|---|---|
B10 | B10 | B08 | B06 | B04 | M04 |
B09 | B10 | B07 | B05 | B03 | M04 |
B08 | B09 | B06 | B04 | B02 | M04 |
B07 | B08 | B05 | B03 | B01 | M04 |
B06 | B07 | B04 | B02 | A00 | M04 |
B05 | B06 | B03 | B01 | M01 | M04 |
B04 | B05 | B02 | A00 | M02 | M04 |
B03 | B04 | B01 | M01 | M03 | M04 |
B02 | B03 | A00 | M02 | M04 | M04 |
B01 | B02 | M01 | M03 | M04 | M04 |
A00 | B01 | M02 | M04 | M04 | M04 |
M01 | A00 | M03 | M04 | M04 | M04 |
M02 | M01 | M04 | M04 | M04 | M04 |
M03 | M02 | M04 | M04 | M04 | M04 |
M04 | M03 | M04 | M04 | M04 | M04 |
Egyéb kötelező biztosítási díj besorolást befolyásoló tényezők lehetnek
- A jármű típusa, kora, teljesítménye, hengerűrtartalma
- Futásteljesítmény
- Kilométeróra állása
- Jobbkormányos-e az autó
- Évszaknak megfelelő gumiabroncs megléte
- Az üzembentartó lakcíme, kora is fontos a kárstatisztikák miatt
- A legfiatalabb vezető kora
- Ha külföldön is használjuk az autót
- Ha többen is vezetik az adott járművet
Díjkorrekciós tényezők a biztosítóknál:
Családi kedvezmény, elektromos gépjármű, gyermekkedvezmény, adott biztosítónál kötött egyéb biztosítások, választott díjfizetési gyakoriság
Egyéb fontos információk a kötelező biztosítás megkötéséről
- Ha eladjuk az autót, akkor a biztosítónak ezt jelezni kell feltétlenül, ilyenkor érdekmúlásra hivatkozva fel lehet mondani a biztosítást. Az aktuális biztosítási díjat mindenképpen be kell fizetni, mert az negatív következménnyel jár, ha a szerződés díjnemfizetés miatt szűnik meg. De a díjat időarányosan vissza fogjuk kapni. Érdekmúlás miatti felmondás esetén a besorolásunkat bizonyos feltételek mellett megtarthatjuk.
- Kidőlt fa, házról leesett cserép, egy felpattanó kő, vagy jégverés, vandalizmus esetén természetesen a kgfb nem térít, ezt vagy a casco, vagy egyéb biztosításunk fogja fedezni.
- Ha egyszerre két autónak vagyunk az üzembentartói, akkor a két autó bonus-malus besorolását külön tartják nyilván.
- A biztosítási fedezet az általunk okozott károk esetében 1,3 millió euró limitig terjed, ha személyi sérülés is történt, akkor 6,45 millió euró.
- Lízingelt autók esetében a biztosítást csak az üzembentartó kötheti meg.
- Ha károkozás idején az autót nem az üzembentartó vezette, és az ő engedélye (vagy az autót amúgy jogosan használó személy engedélye) nélkül vezették és ezt bizonyítani is tudja (feljelentéssel, majd hatósági határozattal), akkor az üzembentartó bonus-malus besorolása nem változik.