Az utasbiztosítás egy olyan speciális biztosítási termék, ami széles körben nyújt védelmet a külföldi utazások során előforduló váratlan események kapcsán.
Sokaknak az utasbiztosítás kapcsán csak az jut eszükbe, hogy az egy baleset esetén fedezi az orvosi költségeket, pedig az utasbiztosítás ennél sokkal több.
A legtöbb utasbiztosítás magában foglalja az egészségügyi ellátást, a balesetbiztosítást, a poggyászbiztosítást, a jogi segítségnyújtást, de a terméktől és választott kiegészítő biztosítástól függően egy baleset vagy betegség kapcsán felmerülő egyéb költségeket is téríti (pl. idő előtti hazautazást, vagy épp a meghosszabbodott kint tartózkodás költségeit, a biztosított mentésének vagy szállításának a költségét vagy pl. egy tolmács költségét, stb.), felelősség biztosítást, utazási segítségnyújtást, útlemondás biztosítást, kisállat biztosítást, extrém sportokkal kapcsolatos biztosítást vagy pl. gépjárművel kapcsolatos biztosítási fedezeteket is tartalmazhat.
Utasbiztosítás köthető rövid vagy hosszabb tartamra is, azaz akár 1 napos üzleti útra is, vagy akár egy külföldi tanulmány idejére is (ált. max. 1 év).
Az utasbiztosítás díja az utazás időtartamától, a biztosítottak számától, az úti céltól, az egyes kockázatokra vonatkozó biztosítási összegektől, és az esetleges kiegészítő biztosítási fedezetektől is függ.
Az utasbiztosítás megkötésének legideálisabb időpontja az utazás lefoglalásának időpontja. Ez útlemondás fedezet esetén lehet kritikus. Biztosítónként eltérőek a feltételek, de pl. EUB útlemondás (storno) fedezet az utazás kezdete előtt legalább 30 nappal köthető csak, vagy ha ezen belül történik az utazás lefoglalása, akkor legkésőbb az utazás lefoglalását követő napon meg kell kötni a biztosítást.
Útlemondás fedezet nélkül köthető utasbiztosítás akár pl. az indulás napján is online, bankkártyás fizetéssel.
Azonban külföldről - akár még csak út közben, akár már az úti célra érkezve - a legtöbb biztosítónál nem köthető utasbiztosítás. Ahol mégis, ott vagy halasztott kockázatviselés kezdettel jöhet csak létre a biztosítás, vagy írásban engedélyeztetni kell azt. Ilyenkor alaposan tanulmányozni kell a biztosítási feltételek erre vonatkozó részét.
Online utasbiztosítást célszerű az utazásunk előtt, otthon kötni, ahol megfontoltan kiválasztjuk a számunkra legmegfelelőbb terméket. Ehhez egy igényfelmérőt kell kitölteni, amihez a kalkulátor az alábbi adatokat fogja kérni:
A megadott adatok alapján azonnal kapunk egy listát a különböző biztosítók ajánlatairól, különböző díjakon. A pontosabb biztosítási találatok érdekében azonban, érdemes kiválasztani az ajánlott biztosítási szolgáltatásokat, melyek a Kiegészítő szolgáltatások almenü ablak lenyitásával elérhetőek. Itt különböző témák alatt, különböző fedezetek láthatóak:
A számunkra fontos fedezeteket ki lehet jelölni, így pl. egy horvátországi autós, tengerparti nyaralás esetén célszerű kiválasztani a gépjármű helyszíni javítását, - hazaszállítását, strandlopás fedezeteket. Ha pl. palackos merülést is tervezünk, érdemes lehet a hiperbár-kamrás kezelés fedezetnek a kijelölése. Ha bizonytalanok vagyunk a fedezetek nevének a jelentésében vagy tartalmában, akkor itt, a Termékválasztó igényfelmérőjében, a Kérdezz a szolgáltatásokra! Cover-Mi gombra kattintva tudjuk az AI asszisztenciát segítségül hívni és megkérdezhetjük, hogy pl. mit jelent a hiperbár-kamrás kezelés fedezete, vagy hogyan működik az útlemondás biztosítás.
Amennyiben sikerült 100%-ban az utazásunkra szabni az igényfelmérőt, akkor még az Újrakalkulál gomb megnyomása előtt válasszuk ki az ajánlatok rendezési szempontját. Ez lehet díj szerinti, relevancia vagy egy fontos fedezet (pl. a poggyászkár) biztosítási összege alapján rendezett sorrend. A díj egyértelműen a biztosítási díjra vonatkozik, a relevancia azokat a termékeket fogja előre sorolni, ami leginkább megfelel a biztosítási igényeknek, tehát a legtöbb kijelölt fedezeti igényt, a legmagasabb biztosítási összeggel tartalmazza.
Miután újrakalkuláltunk az igényeink alapján, több dolgot is tehetünk. Egyrészt az ajánlati kártyákon a Részletek linkkel meg tudjuk nyitni, hogy adott ajánlat milyen fedezeteket és biztosítási összegeket tartalmaz. Ebben a nézetben az infó ikon alapján még fontosabb tudnivalókat is megtudhatunk. Pl., hogy a kórházi napi térítés max. 10 napra szól adott biztosítónál. Ha visszamegyünk az ajánlati lista oldalra, és a kártyákon a nyilacskákra kattintunk, akkor a kártyákon a fontosabb fedezetek listáját látjuk felsorolva. Ez a leggyorsabb mód, hogy össze tudjuk hasonlítani az összes biztosítási ajánlat biztosítási összegeit. Ha részleteiben szeretnénk összehasonlítani az ajánlatokat, akkor a kártyákon jelöljük ki az Összehasonlítom jelölő négyzetet és az Összehasonlítom gombbal a biztosítási ajánlatok részleteikben is összehasonlíthatóak.
A Kiválasztom gombbal tudjuk a választott terméket elfogadni és a biztosítási ajánlat megkötését elkezdeni. Ha korábban az összehasonlítóban vagy az ajánlat részleteiben láttuk, hogy a biztosításhoz kiegészítő biztosításként köthető pl. az útlemondás biztosítás vagy az autó asszisztencia, akkor azt most tudjuk hozzáadni az ajánlati csomagunkhoz. A számunkra fontos kiegészítő biztosítások kiválasztása után az Újrakalkulál gombbal újra kell kalkuláni az ajánlat biztosítási díját. Csak akkor tudunk továbblépni, ha látjuk az új biztosítási díjat. Ha ezen a ponton meggondoljuk magunkat, akkor a vissza gombbal visszatérhetünk a Termékválasztóhoz, ahol kiválaszthatunk egy másik biztosítást.
Amennyiben elfogadható a biztosítási díj, és tovább megyünk az ajánlat kötésében, akkor a következő oldalon véglegesítenünk kell az utazók számát. Meg kell adni minden biztosított nevét és születési idejét. Amennyiben nincs szükség módosításra a tovább gombbal haladhatunk, ám ha módosítást végeztünk az adatokban, akkor megint újra kell majd kalkulálnunk a díjat, és az új díjjal fogunk csak tudni továbblépni. Természetesen a Vissza gombbal, bármikor vissza tudunk navigálni akár az Termékválasztóig is, ha mégis inkább más biztosítást választanánk.
Ha minden rendben van és megadtuk a biztosítottak adatait, akkor a Tovább gombbal a Szerződő adataira vonatkozó oldalhoz érünk. Itt már több adatra is szükség lesz a név és születési időn kívül. Meg kell adni a Szerződő azonosító okmány típusát, számát, a lakcímét és esetleg a telefonszámát is. Innen a Tovább gomb az Összesítő oldalra visz, ahol az Adatok áttekintése gombbal megnyithatjuk és ellenőrizhetjük az ajánlat részleteit: a szerződő, biztosítottak, utazási idő, - cél adatait, a választott kiegészítő biztosításokat, ha voltak. Ahhoz, hogy beküldhessük az ajánlatot, el kell fogadni az összes kötelező nyilatkozatot ezen az oldalon.
A Befizetem gombbal egy hitelesített, biztonságos bankkártyás befizetést bonyolíthatunk le. A befizetés közvetlenül a biztosítónak fog menni, nem a CoverMe biztosítási portálnak. Sikeres díjbefizetés után a CoverMe azonnal kiküldi a Szerződő megadott email címére az utasbiztosítási kötvényt, de a Fiókom / Biztosításaim menüpont alatt is megtalálható mind a kötvény, mind a biztosító fontos elérhetőségei kárbejelentés kapcsán.
Amennyiben repülős utasbiztosítással rendelkezel és van fedezeted járatlekésésre a biztosító az alábbi esetekben téríthet, és az alábbi igazolások lehetnek szükségesek a biztosítónak. Mivel a termékfeltételek minden biztosítónál más, az alábbi eshetőségek nem minden repülős utasbiztosításra érvényesek, ezt figyelembe kell venni!
Így bármilyen esetbe is kerül a biztosított járatlekésés kapcsán, érdemes a biztosítási feltételekben a pontos részleteket átolvasni, hogy milyen körülmények után érvényesíthető a szolgáltatási limit maximuma, illetve, hogy milyen dokumentumokat vár pontosan a biztosító.
Amennyiben rendelkezünk repülős utasbiztosítással, számíthatunk a repülőjárat késése vagy törlése miatti kártérítésre. Ehhez be kell a biztosítónak nyújtani bizonyos dokumentumokat, igazolásokat, hogy a kárigény érvényesítésre kerülhessen. Biztosítási szerződésektől függően többnyire az alábbi igazolásokat, számlákat szükséges benyújtani:
Repülős utazás során olykor előfordul, hogy a poggyász „eltűnik” és hiába várja az utazó az érkezési tranzit futószalagján. A valóságban persze nagyon ritkán tűnik el teljesen adott poggyász, többnyire egy későbbi járattal érkezik, vagy rossz járatra került és nagyobb utat kell megtennie a desztinációig, szóval előbb utóbb meglesz. Viszont ahhoz, hogy ez minél előbb történjen meg, az utazónak azonnali lépéseket kell tennie:
Amennyiben utasbiztosítással is rendelkezünk az alábbiakat tehetjük és követelhetjük a biztosítótól:
Biztosítótól függően több módon is bejelenthető az utasbiztosítási kár. Ez lehet:
A CoverMe biztosítási platformon a Fiókom/Biztosításaim menüponton keresztül érhető el a felületen megkötött adott biztosításhoz tartozó kárbejelentéshez tartozó összes információ. Általánosságban elmondható, hogy minden káreseményből származó kiadások számláit a biztosító be fogja kérni, tehát valamilyen formában a biztosítottnak majd el kell küldenie azokat. Illetve bizonyos káresemények kapcsán szükséges lesz a különböző igazolások csatolása is, pl. rendőrségi vagy baleseti jegyzőkönyv, reptéri késésről igazolás stb.
Az utasbiztosítási csomagokban különböző felelősségbiztosítási elemek tartozhatnak, olykor valamilyen jogvédelmi fedezettel együttesen. Bármilyen felelősségbiztosításról is van szó, a káresemény alapja az, hogy a biztosított a külföldi tartózkodása során harmadik személynek olyan dologi kárt okozott, melyért az adott ország jogrendje szerint kártérítési felelősséggel tartozik. Ezt a kárösszeget fogja a biztosító átvállalni a biztosításai feltételei szerint – kizárások figyelembevételével, önrésszel vagy önrész nélkül, a megadott szolgáltatási limitig –, amennyiben a biztosítási szerződésünk tartalmazza a felelősségbiztosítás fedezetét. Példák az utasbiztosítási termékek felelősségbiztosítás elemeire:
A legtöbb utasbiztosítás térít bizonyos összeget a sürgősségi fogorvosi ellátásra, de szigorúan csak akkor, ha sürgős esetről van szó, és akkor is a feltételekben szereplő limit erejéig. Így egy fogkőeltávolítás, fogpótlás vagy fogszabályozás költségét nem fedezi a biztosítás.
Az utasbiztosítás kiválasztásakor nagyon fontos az utazás célja alapján megválasztani a megfelelő biztosítást. Nem mindegy, hogy egy városnézés miatt utazunk, vagy síelni, snowboardozni megyünk.
Maguk a sportok is magasabb sérülési kockázatot jelentenek, egy esetleges helikopteres szállítás költsége is jelentős lehet, illetve a sportfelszerelések sérülése esetén térítendő összegek is jóval magasabbak, mint pl. egy városnézés kapcsán előforduló káresemények esetén fizetendő kárösszeg. Így természetesen a síbiztosítások díja magasabb, mint az általános csomagok díja.
Valójában a sícsomagok általában több téli sportra nyújtanak fedezetet: síelés, snowboardozás, szánkózás, korcsolyázás, hószánozás, stb. A termékfeltételekben ellenőrizhetők a sportok listája is, ami biztosítónként eltérhet, illetve a kizárások is különbözőek lehetnek (a kijelölt sípályán kívüli síelés általában a kizárások között szerepel).
A búvárkodás az alap utasbiztosítások nagy részénél a kizárások között szerepel, azaz nem fizet a biztosító a búvárkodással kapcsolatos balesetek esetén. Van olyan biztosító, ahol van külön tengerparti, vagy strand csomag, van ahol plusz extrém sport kiegészítőt kell választani a búvárkodás szerelmeseinek. Minden esetben meg kell nézni az adott termék feltételében, hogy szerepel-e benne a búvárkodás.
A búvárkodással kapcsolatban érdemes megnézni a hiperbárkamrás kezelés fedezetet, és annak biztosítási összegét. (A hiperbárkamrás kezelés a búvároknál fellépő dekompressziós betegség kezelésére szolgáló, orvosi tisztaságú oxigénterápia.) A biztosítók általában csak a külföldi kezelést fizetik, de van olyan biztosító is, ami Magyarországon is fedezi a kezelést, amennyiben szükség van a hazautazást követően is rá.
Ami még fontos lehet, az a sportfelszerelés fedezet. Érdemes megnézni, hogy az adott biztosítás pontosan mit fedez, és milyen limit összegig.