Járattörlések, késések 2024 nyarán - milyen kártérítésre számíthatsz, ha törölték a járatod, mire fizet az utasbiztosítás?

VB
Visky Boglárka Frissítve: 2024.07.11.
Járattörlések, késések 2024 nyarán - milyen kártérítésre számíthatsz, ha törölték a járatod, mire fizet az utasbiztosítás?
Forrás: unsplash

Ha egy régóta várt nyaralás azért hiúsul meg, mert törölték a járatodat, vagy “csak több órát, akár napot késik, az nagyon kellemetlen, és komoly anyagi veszteséggel is járhat. Elmondjuk mi áll a járattörlések, tömeges késések hátterében, és mit tehetsz, ha kár ért, milyen kártérítést igényelhetsz és milyen biztosítás fedezi a károdat.

Járattörlések világszerte

A koronavírus járvány világszerte átírta az utazási szabályokat, komoly forgalomcsökkenést okozva a repülőtereken és általában a turizmusban. A gazdasági kárenyhítések érdekében a repülőterek üzemeltetői jelentős létszámleépítéseket hajtottak végre, alaposan megnyirbálva a földi kiszolgáló személyzet létszámát.

A járvány utáni gyors fellendülés a repülőterek forgalmát tekintve azonban nem hozta magával a repülőtéri személyzet létszámának forgalommal arányos bővítését, ezzel pedig egy elég rendes kapacitáshiányt idéztek elő a repülőtér üzemeltetők világszerte. Ha pedig nincs elég személyzet, akkor hiába (lenne)elég a járatok száma, ha nincs aki lebonyolítsa a légi irányítást.

Nem csak a járvány, és a személyzeti sztrájkok, de az európai légtér telítettsége is közrejátszik abban, hogy kiszámíthatatlan lett a légi közlekedés. Ezek a járattörlések, késések, és a káosz a repülőtereken azért is kellemetlenek, mert a repülőjegyek ára ráadásul jóval magasabbak lettek a járvány előtti időszakhoz képest.

Külön dühítő, hogy a késések, vagy utolsó pillanatos járattörlések esetén a repülőterek alig adnak tájékoztatást, nem mindig lehet tudni, hogy mire lehet számítani. Sem a megfelelő infrastruktúra, sem pedig az eszközök nincsenek meg arra, hogy az utasok megfelelő kényelemben, és ne étlen-szomjan várakozzanak több órán keresztül.

A Franciaországból, Olaszországból, Németországból, Spanyolországból induló járatok esetében összesen 7870 járatot töröltek, ez a háromszorosa a 2019-es adatoknak.

Kalkulálj és köss utasbiztosítást repülős utadra
poggyász és járatkésés fedezetekkel

Járattörlés Ferihegyen

“Természetesen” a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér sem maradhatott ki a "jóból", itt is tapasztalható a káosz. Ez részben a magyar légi irányítás kapacitáshiányából ered, ami kihat az egész európai légiközlekedésre.

Pár nappal ezelőtt egy Antalyába tartó járatot kellett törölni a repülőgép meghibásodása miatt, és csak másfél nap késéssel szállt fel, óriási kellemetlenséget okozva 150 főnek.

Július elején többek úgy késték le a Wizzair ciprusi járatát, hogy már fent ültek a gépen! Ezt a bravúros csavart úgy sikerült elérni, hogy a már nagy késéssel beszállított utasokat 3,5 óra gépen történő várakozás után leszállították, majd azt közölték velük, hogy 23.10 - kor fog elindulni a repülő ( az eredeti, 16.15 helyett). Majd az időpontot áttették korábbra, 21.50-re, de erről csak 21.30-kor tájékoztatták az utasokat, amit sajnos nem látott mindenki, így a repülő erősen létszám hiányosan felszállt.

A Wizzair utasai közül azokat érte a legtöbb kellemetlenség, akik az elmúlt napokban utaztak Rómába, Dubajba, vagy Korfura.

A telített légtér, és az egyéb okok által generált káosz enyhítésére hozott létre a Budapest Airport kifejezetten erre a célra szánt várakozási területeket (BUD CAREZONE) az A és B terminálon egyaránt. Egész nyáron lehet számítani jelentős késésekre, járattörlésekre, így ez a lépés meglehetősen indokolt a repülőtér részéről. A Budapest Airport közleménye szerint a várakozási területeken szükség esetén étel, ital, kisgyermekeseknek pedig popsitörlő, bébiétel áll majd rendelkezésére. A segítőpontok zónáiban az információkat is hamarabb kapják meg az utasok a járatukról.

járattörlés, kártérítés
járattörlés, kártérítés

Jogszabály szerinti kártérítés járatkésés, járattörlés esetén

2004 óta van érvényben a jogszabály, amely szerint ha legalább 3 órát késett egy járat (és részben, vagy egészben érintette az EU valamelyik tagállamának légterét), akkor az utas jogosult az út hosszával arányban lévő kártérítésre:

  • 250 EUR (1500 km-nél rövidebb út esetében)
  • 400 EUR (1500 és 3000 km között)
  • 600 EUR (3000 km fölött)

A légitársaságok persze nem arról híresek, hogy szeretnek a késések után fizetni, így érdemes egy erre szakosodott céget megkérni a kártérítés ügyintézésével kapcsolatban némi jutalék fejében - ezt magas siker rátával meg is fogják tenni (ha a rossz időjárási viszonyok miatt késik egy járat, arra nem jár kártérítés a légitársaságtól). A kártérítések feldolgozási ideje a rengeteg ügyszám miatt azonban akár 120 nap is lehet.

Járattörlés esetén az utasokat természetesen megilleti a jegyár visszatérítése, vagy az átfoglalás lehetősége. Ha az utas az átfoglalást választja, akkor a légitársaságnak ellátási kötelezettsége van: gondoskodnia kell ételről, italról, és a szállásról, ha csak másik napon indul az átfoglalt járat, illetve a transzferről is. Járattörlés esetén is érvényes a fenti kártérítésre vonatkozó jogszabály.

Fontos tudni, hogy 5 órát meghaladó késés esetében lehet igényelni a jegy árának visszatérítését is, sőt, ezt a légitársaságnak automatikusan fel kell ajánlania. Utólag is be lehet nyújtani a számlát, ha -ésszerű keretek között - magunk gondoskodtunk az ellátásunkról (étkezés, szállás, transzfer, stb). Az ügyintézés lassú, ha a légitársaság nem is reagál kártérítési igényünkre, forduljunk a Fogyasztóvédelemhez!

Kalkulálj és köss utasbiztosítást repülős utadra
poggyász és járatkésés fedezetekkel

Kártérítés járattörlés, járatkésés esetére az utasbiztosításokban

A légitársaságok által kifizetett kártérítéseken túl az utasbiztosításunkra is számíthatunk. Az Allianznál a minimum 6 órás késés számít biztosítási eseménynek (Platina csomagban 3 óra), és 20 000 illetve 40 000 forint a kártérítés összege terméktől függően.

Az Union utasbiztosítás Repülő + kiegészítő megléte esetében nem csak a járattörlésre és a járatkésésre szolgáltatnak ( legfeljebb 60 000 forint értékben), de poggyászkésés esetén is téríti a szükségképpen megvásárolt termékek árát (csak külföldön, 4 órát meghaladó késés esetén, 50 000 forintig), sőt, a késés, vagy járattörlés miatt, külföldön felmerült költségeket is téríti (50 000 forintig).

AZ EUB Air & Cruise termékei a 4 órát meghaladó késés esetén szolgáltat (külföldön történő késés esetén 30 000 és 80 000 forint között, hazaérkezéskor 5 000 és 30 000 forint között). Légitársaság kártérítés behajtásának költségét is téríti 150 EUR értékben.

Hogyan minimalizáljuk a kellemetlenségeket járatkésés esetén - mivel érdemes készülni

  • Érkezzünk időben a reptérre!
  • Okulva a ciprusi járat esetéből: folyamatosan figyelni kell a járatinformációkat, figyelni a hangosbemondót
  • Az utasbiztosításunk is tartalmazzon fedezetet járattörlésre, késésekre, illetve legyen útlemondás biztosításunk arra az esetre, ha a késés, vagy járattörlés miatt nem tudnánk már a kifizetett, de már nem lemondható programokon részt venni.
  • Legyenek a kézipoggyászunkban a gyógyszereink, és egyéb fontos dolgok, amik egy hosszabb várakozás során szükségesek lehetnek (kisgyermekeseknek több pelenka, a gyermek kedvenc nasija, játéka, a szülőknek pedig erős idegrendszer, és sok magnézium).

Hasznos volt a cikkünk?

Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.